» VSAKDO SE LAHKO RAZJEZI, TO NI TEŽKO. A BITI JEZEN NA PRAVO STVAR, V PRAVI MERI, O PRAVEM ČASU IN S PRAVIM CILJEM, PA ŠE NA PRAVI NAČIN – TO PA NI LAHKO.« |
TIP JEZE | OBDOBJE RAZVOJA | REAKCIJA | NAMEN | POTREBA / IZVOR |
BESBESNENJE, GNEV, RAZJARJENOST, SILOVITOST, KOPRNENJE, STRASTNA ŽELJA za, po; VNETOST, LAKOMNOST, POHLEP, … | od 0 do 18 mesecevORALNA rd | Prezrte potrebe dojenčka | Odziv okolja | ZAUPANJEPrimarna potreba otroka v tem obdobju je: »Ali se bo okolje zunaj varnega maminega trebuha odzvala na moje primarne potrebe?« |
FRUSTRACIJARAZOČARANJE, UNIČENJE, NIČEVOST | 18m do 3letANALNA rd | Biti nerazumljen ali brez vpliva na.. | Drugačen odziv drugega-ih | SRAM, DVOMPrimarna potreba v tem obdobju je ločenost in osamosvajanje, otrok dela na svoj način in so kljub temu njegove potrebe zadovoljene |
JEZAJEZENJE, DRAŽENJE, NEJEVOLJNOST | 3leta do 6letOIDIPalna rd | Neprimeren poseg v osebni prostor / postavljanje mej | Postavljanje ustreznih omejitev/mej | KRIVDAMagično mišljenje, fantazije o svoji moči jeze,»Če se razjezim, bo oče dobil srčni napad, mama bo znorela, uničil bom cel svet.. . » |
PRIČKANJEPREPIRANJE, PREREKANJE, DOKAZOVANJE… | 6let do 12letrd LATENCE | Neadekvatne, neustrezne informacije, dejstva | Da pridobi informacije, ki jih potrebuje in so smiselne zanj | MARLJIVOST DELAVNOST PODJETNOSTPonotranjeneje Starševskih informacij, da razvije svoje veščine in kompetence. |
ZAMERLJIVOSTNEZADOVOLJSTVO, NEGODOVANJE, ČEMERNOST, NERAZPOLOŽENJE, MAŠČEVALNOST | 12let do 18letSPOLNA rd | Čuti se neprimernega, kritiziranega, nepravega | Odgovornost drugih | IDENTITETA /ADOLESCENCAnapram ZMEDA v vlogahrazvijanje sposobnosti zavzeti svoje stališče in ga braniti |
V terapiji ko govorimo o delu z JEZO, na splošno govorimo o jezi kot eni sami. V vsakdanjem življenju pa obstaja več različnih tipov jeze, ki izvirajo v/ iz različnih razvojnih stopenj. Terapijski pristop za vsako od teh je različen.
Irena Fras, Specializantka Transakcijsko Analitične Psihoterapije Vir: Vann S. Joines, TAJ 1995, Erikson, 1950, Freud, 1915